Podstawa prawna naruszenia
Art. 5 ust. 1 lit. a), c), e), art. 13, art. 22 ust. 3, art. 25, art. 30 ust. 1 lit. a), b), c), f), g), art. 32, art. 35, art. 37 ust. 7 RODO.
Nieprzestrzeganie ogólnych zasad przetwarzania danych.
Przyczyna naruszenia
Naruszenie wynikało z nieprzestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych przez firmę Foodinho s.r.l. W szczególności, Spółka nie spełniła wymogów dotyczących przejrzystości, minimalizacji danych, ograniczenia przechowywania oraz bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych kierowców dostarczających zamówione jedzenie.
Opis wydarzeń
- Kontrola: W dniach 16 i 17 lipca 2019 roku włoski organ nadzorczy przeprowadził kontrolę w siedzibie Foodinho s.r.l. Czynności kontrolne obejmowały przetwarzanie danych osobowych kierowców.
- Stwierdzone nieprawidłowości:
- brak przejrzystej informacji dla kierowców na temat przetwarzania ich danych, w tym danych geolokalizacyjnych oraz komunikacji z call center,
- nieprzestrzeganie zasad minimalizacji przetwarzania danych i ograniczenia przechowywania danych – dane były przechowywane przez okres dłuższy niż to konieczne, bez wyraźnego uzasadnienia,
- brak odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo danych,
- brak przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych (DPIA) mimo wysokiego ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych,
- niewłaściwe zarządzanie dostępem do danych, co umożliwiało dostęp do danych pracowników z różnych krajów bez odpowiednich ograniczeń,
- brak zgłoszenia inspektora ochrony danych (IOD) do włoskiego organu nadzorczego.
- Skala naruszenia: Naruszenie ochrony danych osobowych dotyczyło łącznie około 18 684 kierowców.
Źródło
Pełna treść decyzji organu nadzorczego
Aby uniknąć podobnych naruszeń, zalecamy:
- Poprawa informacyjna: Dostosowanie dokumentów informacyjnych, takich jak polityka prywatności, aby były zgodne z przepisami i zawierały wszystkie wymagane informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.
- Minimalizacja danych: Ograniczenie przetwarzania danych do niezbędnego minimum oraz określenie i przestrzeganie odpowiednich okresów przechowywania danych.
- Środki bezpieczeństwa: Wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych.
- Ocena skutków dla ochrony danych: Przeprowadzenie oceny skutków dla ochrony danych (DPIA) w celu identyfikacji i minimalizacji ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych.
- Zarządzanie dostępem: Wprowadzenie mechanizmów ograniczających dostęp do danych osobowych tylko do uprawnionych osób oraz zapewnienie, że dostęp jest ograniczony do danych niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych.
- Wyznaczenie IOD: IOD powinien być powołany jeśli:
-
- przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości. Przez organy i podmioty publiczne obowiązane do wyznaczenia IOD, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a RODO, rozumie się jednostki sektora finansów publicznych (np. jednostki samorządu terytorialnego, uczelnie publiczne), instytuty badawcze oraz Narodowy Bank Polski (art. 9 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych),
- główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą na dużą skalę.
- główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych, o których mowa w art. 10 RODO.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie ochrony danych osobowych, zapraszamy do kontaktu