Podstawa prawna naruszenia
Art. 5 ust. 1 lit. c), art. 6, art. 9, art. 12, art. 13, art. 25 ust. 1, art. 35 RODO.
Niewystarczająca podstawa prawna przetwarzania danych.
Przyczyna naruszenia
Naruszenie dotyczyło niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych przez Mercadona, S.A. Firma wdrożyła system rozpoznawania twarzy w swoich sklepach, który miał na celu identyfikację osób z zakazem zbliżania się do sklepów Mercadona lub jej pracowników. System ten przetwarzał dane biometryczne, co stanowi szczególną kategorię danych osobowych, bez odpowiedniej podstawy prawnej wymaganej przez RODO.
Opis wydarzeń
- Początek postępowania: 5 maja 2021 roku hiszpański organ nadzorczy (AEPD) rozpoczął postępowanie przeciwko Mercadona, S.A. na podstawie doniesień medialnych i skarg dotyczących wdrożenia systemu rozpoznawania twarzy.
- Czynności kontrolne: AEPD przeprowadziła czynności kontrolne, które potwierdziły, że Mercadona przetwarzała dane biometryczne bez odpowiednich podstaw prawnych.
- Propozycja decyzji: 29 czerwca 2021 roku AEPD przedstawiła propozycję decyzji.
- Odpowiedź Mercadona: Firma przedstawiła swoje argumenty, twierdząc, że przetwarzanie danych było uzasadnione interesem publicznym i koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa.
- Decyzja AEPD: AEPD uznała, że Mercadona nie miała odpowiedniej podstawy prawnej do przetwarzania danych biometrycznych i nałożyła na firmę karę finansową oraz nakazała zaprzestanie przetwarzania danych.
Źródło
Pełna treść decyzji organu nadzorczego
Aby uniknąć podobnych naruszeń, zalecamy:
- Przegląd i aktualizacja polityk ochrony danych: Przeprowadzenie przeglądu i aktualizacji polityk ochrony danych osobowych, aby zapewnić zgodność z RODO.
- Szkolenia dla pracowników: Szkolenia dla pracowników dotyczące przetwarzania danych osobowych i zgodności z RODO.
- Wytyczne dotyczące rozpoznawania twarzy: Zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi rozpoznawania twarzy” opracowanymi przez Komitet Konsultacyjny Konwencji o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych Konwencja 108:
-
- przetwarzanie szczególnych kategorii danych, takich jak dane biometryczne, jest dozwolone tylko wtedy, gdy takie przetwarzanie opiera się na odpowiedniej podstawie prawnej, a prawo krajowe zapewnia uzupełniające i odpowiednie zabezpieczenia,
- konieczność stosowania technologii rozpoznawania twarzy należy oceniać wraz z proporcjonalnością do celu i wpływem na prawa osób, których dane dotyczą,
- wykorzystywanie obrazów cyfrowych, które zostały umieszczone w Internecie, w tym w mediach społecznościowych lub internetowych witrynach do zarządzania zdjęciami, lub zostały przechwycone przez obiektyw monitorujących kamer wideo, nie może być uznane za zgodne z prawem wyłącznie na tej podstawie, że dane osobowe zostały w sposób oczywisty udostępnione przez osoby, których dane dotyczą,
- przetwarzanie danych biometrycznych przez technologie rozpoznawania twarzy do celów identyfikacji w kontrolowanym lub niekontrolowanym środowisku powinno być ogólnie ograniczone do celów egzekwowania prawa oraz powinno być prowadzone wyłącznie przez właściwe organy w zakresie bezpieczeństwa,
- wykorzystywanie technologii rozpoznawania twarzy przez podmioty prywatne, z wyjątkiem podmiotów prywatnych uprawnionych do wykonywania podobnych zadań jak organy publiczne, wymaga wyraźnej, konkretnej, dobrowolnej i świadomej zgody osób, których dane biometryczne są przetwarzane,
- podmioty prywatne nie mogą wdrażać technologii rozpoznawania twarzy w niekontrolowanych środowiskach, takich jak centra handlowe, zwłaszcza w celu identyfikacji osób będących przedmiotem zainteresowania, do celów marketingowych lub do celów bezpieczeństwa prywatnego.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie ochrony danych osobowych, zapraszamy do kontaktu